Self- Care Sunday

Tuntuu hölmöltä otsikoida suomenkielinen kirjoitus englanniksi, mutta en keksinyt tälle termille mitään järkevää suomennosta. Tällä mennään! 

Sunnuntai on minulle viikon ankein päivä. Sunnuntaihin on jotenkin ikävää herätä, paljon ikävämpi kuin maanantaihin! Sunnuntai ei tunnu vapaapäivältä, vaan joltain kummalliselta välipäivältä. Sunnuntaisin pitää aina valmistella alkavaa viikkoa ja vähän jo yrittää virittäytyä arkeen. Eikä siinä, en ole todellakaan mikään arjen vihaaja, koska tykkään tehdä töitä ja puuhastella kaikkea. Jotenkin se sunnuntai siinä levollisen viikonlopun ja arjen alkamisen välissä silti tökkii.


Sunnuntaiankeus oli pitkään ihan oikea juttu, mutta kun aloin viettämään self-care sundayta, on asenne sunnuntaita kohtaan muuttunut merkittävästi. Tämä voi kuulostaa pöljältä, mutta kaikki jotka kärsivät sunnuntaimälsyydestä, tietävät taatusti mistä puhun. :D Ja niin ärsyttävältä kuin se kuulostaakin, on oma asenne kaikista tärkein. Päivä on just niin hyvä kuin päätät sen olevan (jos nyt ajatellaan aivan tavallista päivää, ilman mitään yllättäviä katastrofeja). Tätä ei todellakaan ole helppo sisäistää ja se vaatii töitä, mutta palkitsee kyllä aivan varmasti. 

Jos sunnuntain ankeus meinaa vallata sinunkin mielesi, voit kokeilla piristää itseäsi seuraavilla vinkeillä!

Ruokavalio kuntoon heti aamusta

Hyvään oloon tähtäävä sunnuntai alkaa tietenkin hyvällä aamupalalla ja vitamiineilla. Pari päivää sitten otin käyttöön paljon hehkutetun omenasiiderietikan, jolla tuntuisi olevan lukuisia terveysvaikutuksia. Sen kerrotaan mm. boostaavan ruuansulatusta ja pitävän verensokerin tasaisena pidempään. Omenasiiderietikkaa voi myös käyttää ihon ja hiusten hoitamiseen. Sekoitan etikkaa muutaman teelusikallisen vesilasilliseen ja juon sellaisenaan. Maku on yllättävän raikas ja hyvä! Etikkaliemet kannattaa kuitenkin juoda pillillä, jottei hampaiden kiille vaurioidu. Käyttämäni omenasiiderietikka on Foodinin, ja sitä löytää esimerkiksi Ruohonjuuresta. 

Kuva Ruohonjuuren sivulta.

Ravinnetiheän spirulinan otin taas tauon jälkeen käyttöön. Syksyn pimeys tuntui vievän lopullisesti mehut ja ajattelin viherkuurin boostaavan jaksamista. Ja kyllä se boostaakin! Olo ei ole enää läheskään yhtä nuutunut ja kankea. Haaveilen myös, että ottaisin joka-aamuisen rasvakahvin tavaksi, mutta vielä en ole siihen asti päässyt. Spirulinaa saa jauheena ja tabletteina, itse suosin tabletteja jauheen tymäkän maun vuoksi. Valikoimaa voi käydä kyttäilemässä esimerkiksi Ruohonjuuresta, josta spirulinaa on saatavilla useammalta merkiltä. Itselläni käytössä on CocoVin tabletit.


Tänä aamuna keittelin inkiväärishottia johon lisäsin hieman sitruunaa. Inkiväärishotti on super helppo tehdä itse. Aamulla nautittuna se piristää mukavasti ja laittaa aineenvaihdunnan kunnolla käyntiin. Inkiväärishotti boostaa myös tunnetusti vastustuskykyä, joten flunssakaudella viimeistään se kannattaa ottaa osaksi ruokavaliota. Ohjeita löytyy pilvin pimein netistä, itse tein tällä ohjeella:

Inkiväärishotti

1,5-2 l vettä
noin 200-300 g inkivääriä
1 sitruuna

Kuori ja pilko inkivääri paloiksi. Pese sitruuna tai poista siitä kuori veitsellä. Paloittele sitruuna ja heitä inkivääripalojen kanssa kattilaan. Sitten vain vettä perään ja antaa kiehua vähintään viisi minuuttia. Itse keitin varmaan ainakin kymmenen. Siivilöi jäähtynyt neste astiaan ja laita jääkaappiin tekeytymään. On muuten ihanan raikasta aamulla! Voit halutessasi sekoittaa mukaan vielä hunajaa, jos shotti sellaisenaan tuntuu liian tujakalta. Juomaa kannattaa tehdä sen verran, että saat sen viikossa juotua.


Pyrin syömään arkena suht fiksusti ja monipuolisesti, mutta viikonloppuisin tulee kyllä herkuteltua. Näin talvisin tekisi mieli mussuttaa normaalia enemmän kaikkea turhaa, kun taas kesäisin pystyy helposti olemaan ilman namitteluja pitkäänkin. Sunnuntai ei ole kuitenkaan itselleni enää fiksu mättöpäivä, jos haluaa lähteä freesinä uuteen viikkoon. Herkuttelun jälkeen kun pöhötys ja nuutunut olo on taattu pidemmäksi aikaa. Ruokavaliolla on uskomattoman suuri merkitys hyvään oloon ja jaksamiseen, mutta se vaatisikin melkein kokonaan oman postauksensa. Ehkä palaan tähän asiaan vielä myöhemmin!


Rentoa ulkoilua tai joogaa

Leppoisaan sunnuntaihin sopii mainiosti staattinen, ilman lihasvoimaa suoritettava yin-jooga. Yin-jooga keskittyy avaamaan kehoa syvemmältä ja rauhoittamaan sitä syvillä hengitysharjoituksilla. Olen ihmisenä helposti stressaava ja jopa pessimismiin taipuvainen, ja positiivisen asenteen opettelu on vaatinut paljon työtä, joka jatkuu edelleen. Yin-jooga (ja jooga yleensäkin) on auttanut todella paljon keskittymään hetkeen sen sijaan, että jatkuvasti stressailisi tulevia asioita.

Paljon koneella työtä tekevänä keho alkaa kyllä kangistua hyvin nopeasti, jos ei säännöllisestä liikunnasta ja joogasta pidä huolta. Tiedän, että jos skippaan treenejä ja joogahetkiä, saan kyllä kärsiä siitä myöhemmin kankean selän tai niskan muodossa. Sunnuntaisin pyrin tekemään yhden pidemmän tai pari lyhyempää joogaharjoitusta.

Jos jooga ei sytytä, kannattaa lähteä ulos kävelylle. Viime aikoina on ollut kyllä niin käsittämättömän surkeaa ja harmaata säätä, ja omat lenkkeilyt on jäänyt vähemmälle. Nyt kuitenkin lumen satamisen ja auringon pilkistelyn myötä ulkoilu tuntuu taas huomattavasti houkuttelevammalta.


Ihonhoito pitkän kaavan mukaan

Aika yllättävää, eikö! Sunnuntai-iltaisin tykkään tehdä kasvokuorinnan ja laittaa jonkun oikein hoitavan ja ravitsevan naamion ennen muita tököttejä. Nyt olen jo pitkään suosinut hemmottelevana sunnuntai-illan kasvonaamiona SAÉ Nordicin levää ja matchaa sisältävää savinaamiota. On ihana tehdä kunnon tehopuhdistus iholle ennen uuden viikon alkua. Sunnuntaisin teen usein myös gua shaa laadukkaan kasvoöljyn kanssa, joten nassun ja mielen rentoutuminen on taattu. Jos olen oikein överimielellä liikenteessä, saatan tehdä vielä päähieronnan. Päähieronta on super rentouttavaa ja ihanaa, mutta ei sitä kyllä jaksa kovin usein tehdä.


Jokaisella on toki ne omat asiat ja keinot joilla piristää nuutunutta fiilistä, eikä voi sanoa että joku asia on oikein tai väärin. Itse olen sellaista touhuaja-tyyppiä, että en esimerkiksi oikein nauti sohvalla tai sängyssä makoilusta. Toiselle ne taas voivat olla juuri ne eniten rentouttavimmat ja ihanimmat asiat. Kaikilla on omat juttunsa joista saa voimaa alkavaan viikkoon.


Näillä keinoilla itse selätän viikon viimeisen päivän ankeuden, toivottavasti niistä voisi olla apua myös muille sunnuntaiden kanssa kamppaileville! Jos sinulla on lisää vinkkejä, kuulisin niistä mielelläni.

Ihanaa joulukuun alkua!





Ei kommentteja

Ajatuksia? Jätä kommentti!